tisdag, februari 17, 2009

Bad mom.

Jag känner mig inte alls som en bra, glad mamma för tillfället. Jag hade verkligen behövt komma iväg och jobba lite. Jag blir irriterad för saker som inte bör bli irriterad över. Sen slår det över och jag förvandlas till ett riktigt äckligt litet monster. Och så mår jag förstås dåligt över det och får sitta och förklara för Melvin varför mamma blev arg. När jag kunde förklarat för honom innan jag blev arg. Han är ju rätt så förståndig den där lille. Idag blev jag lack när Melvin stod och grät för han behövde ha en lite tjockare mössa på sig samtidigt sim lillebror låg på hallgolvet i full mundering, ytterkläder och allt, och kräkte. Så klart. Det var ju ett jä*la kräkandes och pipandes idag!! Igår stod jag och kastade in alla Melvins leksaker på hans rum. Från vardagsrummet. Sen fick jag ju gå in och be om ursäkt och säga att så kan man ju inte göra med leksakerna för då går de i sönder. Men samtidigt fick jag förklara att allting kan inte ligga ute i vardagsrummet. Och det fattade han direkt. Jag behövde bara säga det. Fan jag mår kasst nu. Jag är också irriterad på min man och tycker att han blivit slarvig. Förra veckan vågade han erkänna att han tyckte att jag var lite "hubbig" och "bossig", det var inget jag blev förvånad över. Sån blir jag när det inte stämmer. Det är som en sluten cirkel, saker är inte som de borde vara-mamma blir tjurig. Enkel mattematik. Nu menar jag inga stora grejer, men att allt har sin plats till exempel. Eller att man lägger ner i lådor i stället för på. Försöka undvika genvägar. Det är bättre att ta itu med grejerna med en gång annars blir det bara pannkaka av allt. Önskar att min man kunde säga till mig vad jag kunde bättra mig på men han är ju en liten fegis. Jag är nämligen fullt medveten om att jag inte är guds bästa barn men jag ser det inte så. Jag behöver någon som påpekar, konkret, vad det är jag inte tänker på...Det hade varit en riktig ögonöppnare. Då blir jag säkert lite mildare också.
Idag är Melle på dagis igen. Egentligen skulle vi varit hemma hos Gittan och hälsat på men jag bestämde tidigt att det inte passar för Melle att missa dagis. Jga hade tänkt åka själv med Ludde men så fick jag ju den här förkylningen som ett brev på posten så nu blev det inget alls. Jag mår redan bättre så det blir kanske inte mer än en förkylning light denna gång. Det hade ju varit barmhärtigt att låta mig få slippa bihåleinflammationen...I går åkte vi pulka med en massa andra barn, Melvin flirtade in sig hos två lite äldre tjejer som hjälpte honom med pulkan efter varje sväng. Han är för härlig. Hemma byggde vi en snögubbe och en snölykta. Lyktan tog slut eftersom han bestämde sig för att använda bollarna till att kasta på fasaden i stället.

Inga kommentarer: