fredag, januari 31, 2014

Utvärdering "jobba kontorstid"

Tisdag till och med fredag denna veckan har jag jobbat dagtis på SJ Basen i Malmö. Ett tillfälle som jag faktiskt smygdrömt lite om de senaste åren men aldrig tänkt försöka förverkliga. Jag blev i förra veckan tillfrågad av min chef om jag kunde tänka mig hjälpa till vid rekryteringen av nya timanställda. Jag sa ja direkt även om jag inte visste vad det innebar. Men det vet jag nu. Och det har varit en fantastiskt rolig vecka. Jag har börjat en stund efter åtta om morgnarna. Halv nio har vi haft ett informationsmöte på trettio minuter för de sökande (8 åt gången) om vad SJ är och står för. Mitt i infon har jag blivit presenterad och fått gå fram och representera oss tågvärdar. Jag har berättat kortfattat hur bra det är hos oss och vad man gör som tågvärd. Med mina egna ord. Som jag stolpat på ett anteckningspapper. Shit, det var nervöst och allra första gången kunde jag höra mig själv darra en aning på rösten. Jag trodde jag var tuff..haha! På eftermiddagspasset samma dag gick det något bättre. Efter infon samlade vi alla på ett ställe där de kunde grilla mig med sina frågor. En efter en försvann de in på sina respektive intervjuer. Så har veckan sett ut för mig. Det har varit mer att göra än vad vi trodde. Mer frågor framför allt vilket har gjort att jag inte kunnat gå hem den tiden som var utsatt. Det fick jag igen idag då ingen eftermiddagsgrupp var inbokad. Jag kunde gå hem på förmiddagen. Fast det gjorde jag inte. Jag åt lunch med en kollega istället. Trevligt. Jag är normalt sett inte så social med mina kollegor trots att jag gillar dem jättemycket. Prioriterar hemmalivet väldigt mycket. 
Well det här med att jobba endast dagtid, vet inte om det är min grej..istället för 20 minuter till jobb har det tagit mellan 60-40 minuter istället. Rusningstid är ju sånt jag normalt slipper. Att komma hem sent och börja brassa mat, läsa läxor och annat som hör dagen till och behöva pressa in det på dygnets resterande timmar är överjävligt. Fattar inte hur folk kan kalla sin lediga tid för kvalitetstid? Fast å andra sidan så får man ju alltid ha mat hemma och börja veckohandla ordentligt och så. Det går ju att vänja sig. Jag har ju jobba så innan och då funkade det bra för mig. Fast då hade jag ingen annan att ta hand om. Man fixade sin mat efter jobb sen var det kvalitetstid...fast just nu, i min familjesituation vill jag jobba oregelnundet...
Ikväll blir det tacos, det har Ludde bestämt..och vin, det har jag bestämt...

Inga kommentarer: