lördag, december 24, 2005

Faktiskt är det rätt så trevligt med jul ändå. Jag menar när allt är det hysteriska lagt sig och allt är avklarat såsom julklappsinköp och andra julbestyr och man sitter ner med sin familj och andas lugnt och fint så är det ganska okej.
Igår skulle vi som sagt fira jul med min syrra. Men vi började förmiddagen med att gå till Gittan och Brödrarna. Där fick vi fika och julklappar. Lille Tim fick lov att komma in och ligga på hallmattan (stora lillebror är allergisk). Vi fick en mastodontjulklapp som vi fick lov att få hemlevererad. Och vi fick även löfte om att de skulle se till Melvin den helgen vi ska måla och greja, allstå helgen innan vi flyttar in. Nu skall vi bara se till att de träffar varandra lite mer innan så Melle känner sig hemma med dem och hos dem. Väl hemma fick lilleman lunch och jag städade undan lite. Sen kom grannarna med uräkten om att hämta tillbaka sina nycklar sedan huspassningen men i själva verket ville de lämna julklappar till oss. Mycket snällt! Kaffe hann de med innan de stack iväg på sina sista julärenden samt ett utav mina ärenden också. Önskar de kunde flytta med oss så vi kan låna dem ibland. De är alltid så snälla och hjälpsamma.
Strax efter de gått kom min syster och jag hade då fått på mig kjol och min son fläckfria kläder. Hon var så tjusig i sin rödrutiga julkjol och sina skyhöga not so sköna stövlar.
Sen var det bara till att sätta igång med matlagningen. Pappisen kom hem med julklappar han fått på jobb, jättefina faktiskt och hjälpte mig med att försöka natta Melvin så han kunde vara med oss länge på kvällen. Det visade sig vara helt omöjligt för när han väl, efter många om och men, fått honom till att somna så ringer det på dörren och vem står inte där om JOHANNA!!!! Hemkommen från USA för att fira jul med sin familj och med OSS. Det är ju egentligen min systers kompis men hon är en speciell vän till oss också. Hon stannade en timme och det var otroligt roligt att se henne. Hon fick se Melle för första gången, men hon läser ju här varje dag så det var ingen överraskning att se honom.
Sen åt vi ryggbiff och jättegod potatisgratäng och lite grönt. Efter maten gick vi in i vardagsrummet och lekte julafton, syrran var tomte och vi fick våra julklappar. Jättefina saker, jag fick en röd väska, Ralph Lauren, min man fick ett jättefint bälte i brunt från Armani, Tim fick en mjukioslekasak i form av något konstigt djur som gjorde näpna små ljud när man tryckte på den. Den är förresten död nu, benen åt han upp på fem minuter och ljudet försvann idag på förmiddagen, men det kunde likagärna varit igår om jag inte tagit den ifrån honom. melvin fick massor!! Labanbook i tyg som prasslar spännande, Labantallriksset med mugg, strumpor och en bedårande badrock i ljusblått med Labaner på och en liten huva. Han kommer bli så söt i den. Utan veta detta så har jag varit och köpt ett badlakan i ljusblått till honom, yes, med Laban på. Av oss fick moster badlakan, fin ram med Melvin i, handhandukar, världsatlas, synonymordbok och en grej till som andra också ska få. Hon blev mer än nöjd så det var ju bra. efter julklappsöppningen fick sonen gå och lägga sig och när han somnat så drack vi kaffe och åt den hrär saffranspannacottan. Den smakade riktigt mycket saffran och var jättegod men väldigt mäktig. den ende som fick allt i sig var min man. Såklart. Sen blev det inte mycket mer. Lite slötittande på TV. Jag hade ju inget speciellt godis hemma kom jag på, det borde man ha på julen, men jag tror ärligt talat inte att någon var sugen på godis. Vi var helt enkelt alldeles för mätta.
I morse var jag uppe med min son klockan fem och gav honom gröt. Maken fick sovmorgon (kom ihåg det när du berättar vad du fick i julklapp), sen gick jag ut med hunden medan Melle somnade om med pappa. Sen försökte jag somna om när vi kom upp men melvin vaknade när jag precis var på väg. Då var min kära make så snäll och tog ut honom så jag fick sova en stund. Sen kom det in en liten jultomte och väckte sin mamma med julklappar på sängen!! Jag blev så glad. Han hade pyjamas och tomteluva och paket i handen. Så vi öppnade en hel del julklappar eftersom vi ändå inte kan ta med oss allt till kusinerna i eftermiddag. Jag kan inte berätta allt Melvin fått men en del inredning i grönt till sitt nya rum fick han. En jätterolig sko med aktivitetsgrejer på. Luckor att stänga och öppna och på tårna som stcker ut kan man spela piano. Av sina morbrödrar fick han en stickad Ralph Laurentröja med flaggan på. Asfräck rent ut sagt!! I den stora paketen vardet trädgårdsredskap i gåbortförpackning. Jättefint. Min man fick en fin morgonrock av mig och jag fick en ursöt pyjamas av honom. mm mm och mer lär det bli. Nu väntar jag på att min lille prins ska vakna så vi kan gå och julbada....

Inga kommentarer: