fredag, december 17, 2010

Veckan som gick

I måndags gick mina barn luciatåg på dagis och dessvärre kunde inte jag vara där och titta på dem. Jag fick dessutom gå till Melvins kompis mamma Pia och tigga lussebullar åt familjen så de hade något att fika på efter att de tågat klart. Jag hade då nämligen inte själv hunnit baka årets lass med lussebullar. Tur vi har våran Pia. Och för att tjata lite till om henne så arrangerade hon ett mysigt lussemys på söndagen för sina vänner. Vi var rätt så många där och hon hade fixat så fint och gott med lussemingel. Alla barnen busade i källaren, karlarna stod i köket och diskuterade vem som bor på det bästa läget i Vellinge och vi tjejer satt i soffan och pratade om både ditten och datten. Hos oss satt förresten Jörgen också och mös. Rätt var det var så kom frågan om nyår upp och alla hade ju besämt något utom vi. Jo, vi hade bestämt att det skulle bli riktigt skönt att bara vara hemma med barnen. Nyår är ju inte riktigt min grej. Pia tyckte till skillnad från oss att det inte var okej att vi skulle vara ensamma så på ett par minuter var vi bortbjudna till deras vänner på nyårskvällen. Först just där kände jag mig superdum och töntig. Men nu har jag fått ett mail från familjen i fråga där det står att vi är varmt välkomna och nu ser jag faktiskt fram emot att gå någonstans. Vi ska beställa mat från Söderslätts skafferi så det blir ju skönt att inte stå vid spisen...Det är inte så långt dit så det känns ju bra att promenera dit och slippa taxibekymmer mitt i natten.
På tisdagen var jag ledig med barnen och passade vi på med det försenade lussebullsbaket. Båda barnen hjälpte till och det var inte alls så jobbigt som jag föreställt mig. Lussebullarna blev de godaste jag någonsin bakat!
Jag har börjat okristligt tidigt ett par morgnar denna vecka så man har ju inte varit människa vare sig på morgonen eller på kvällen. Dagen innan man börjar går man och lägger sig supertidigt och kvällen efter likadant för att man är helt slut som kvinna. I morgon skall barnen på kalas hela dagen (2st) och jag ska vara hemma och förbereda för julmiddagen vi ska ha på söndagen. Det skall bakas, kokas och handlas. Fast just nu känns det lite oroligt för Jörgen gick och la sig för en timme sedan med 39° feber...Vi som skulle klä granen och dricka oss fulla på glögg i kväll. Jag sparar det till i morgon bitti....ja att klä granen alltså....

Inga kommentarer: