onsdag, december 28, 2011

Långledig

Jag är fortfarande ledig efter julen. Rätt så skönt och jag känner att jag kommit ner i avslappningsstadiet rätt så ordentligt. Jörgen jobbar nu i två dagar så jag och barnen får klara oss själva så länge.
Så fin Melvins avslutning i skolan var! Nästa år vet vi vad det innebär och att Jörgen också ska innfinna sig. Det var show i gympahallen och min unge sjöng med sin klass, sen sjöng alla andra också...Han var så sött i sina kläder och man såg att han var uppklädd för dagen. Efter skolavslutning med kaffe och pepparkakor så ila vi i väg till Coop och handlade all julmat. Melle sköt alla maten så vi fick undan det rätt så snabbt. Direkt efter shoppingen åkte vi och hämtade Ludde på dagis och därmed började också hans jullov.
På julafton hade vi det precis så mysigt man vill ha det. Min syrra kom vid lunch och fick sig en god julamacka och lite ris a la malta sen tog vi en promenad i solen. När vi kom hem från den hade alla andra kommit; Jörgens Bror med fru Mimmi och kusinerna Morris och Madicken. Mimmis kära syster med sina kottar Todd och Li, Tinas man har tragiskt gått bort så denna högtid är jobbig för henne och jag kunde se hur ledsen hon var trots leendet....jag led med henne. Men det var kul att ha henne här för första gången och vi fick så mycket fint beröm för vårt hus! Bästa betyget att känna sig hemma var nog när hon provsmakade på sådant jag skar upp til vårt julbord...det gör man ju inte om man inte känner sig hemma!? Normalt sett firar vi hos Mimmi och Magnus och det var viktigt för mig att få samma avslappnade känsla i vårt hem. Det tyckte jag att vi lyckades med. Farfar var också hos oss men min syrra avvek snabbt för att fira med moderskeppet och sen lite nattjobb.
Vi fikade glögg, vi åt julbord och klarade av julklapparna i rask takt. Sen blev det julmys med godis, ris a la malta och mycket annat. De åkte hem rätt så tidigt, Morris fick akut huvudvärk så det blev hastigt avslutat men det var skönt att få en liten stund av kvällen kvar att plocka undan det sista och sen pusta ut i sofffan innan vi skulle somna.
 I går kom Gittan, Andreas och Daniel och firade jul med oss. Återigen julmat ( det är verkligen inte det bästa jag vet). Det var längesedan vi var samlade så det var mysigt att ha dem här. Andreas pluggar ju i Göteborg så han är inte hemma så ofta längre...
Kvällen avslutades med en film för mig och Jörgen, Unstopable, med Denzel...Inte alls bra men den handlade om tåg så det var ju passande....
I dag blir det veterinären för Tim, jag håller tummarna och "vårtan" på magen är något helt ofarligt.......

Inga kommentarer: