lördag, oktober 06, 2012

Min första kalkon...

Nu har det gått en vecka sen jag fyllde år och jag har inte alls haft tid att uppdatera i bloggen.
Hur som helst blev kalkonen min jättegod. Jag fick tips om tillagningstips och googlade en hel del men i slutändan blev det att jag följde min känsla. Jag stoppade in diverse frukter, både torkade och färska, kryddade och penslade och stoppade till sist in den på 100 grader. Det funkade bra till jag kände att ska vi ha mat i dag så får jag nog höja graderna lite. Så efter 4 och en halv timme vred jag upp till stressande 175 grader. Men fågeln verkade inte stressad över detta utan blev god och saftig ändå. Jag fick hjälp av syrrans Jesper med att skära upp den. Det blev ju hur mycket som helst och all kunde äta sig mätta och belåtna. Nu funderar jag på att servera nästan samma mat på julafton. För julmat gillar jag ju inte. Inte mina barn heller. Inte min svägerska heller. Jag bjuder ju på god mat så ingen borde ju ha något emot det. Jag såg ett recept från Nigella där hon använder pepparkakskryddor, det kanske passar en julafton..?
Till efterrätt hade jag bakat en supergod äppelkaka och en tårta. Jag fick en jättemysig söndag och många fina presenter. En favorit blev en ny tandborste som är urskönt att borsta med. Till och med barnen gillar den eftersom den inte killar i näsan. En annan favorit blev ett par fina vinterstövlar från Sorel som Jörgen köpt till mig. Av min lillasyster fick jag bland annat en fin tvål från voulaspa, handduk från missoni, ny fin spargris till alla våra mynt och mycket mycket mer….
I morgon åker jag superlångt tåg till Stockholm, hoppas det går bra. De där långa tågen gör mig lite rädd….På måndag har jag första tåget hem. Tisdag ledig.
Nästa vecka skall vi försöka färdigställa Luddes rum och lilla toan. Han sover lite oroligt uppe hos Melvin och naturligtvis är han uppe och går mitt i natten nu när han behöver gå i en trappa för att komma till oss. Hoppas han återgår till att sova hela natten när han få flytta ner igen..




Jag vet inte varför jag missade att ta en bild på den färdiga kalkonen men jag lovar, den var vacker….


Inga kommentarer: