torsdag, december 15, 2011

Reserven...

Jag har reserv idag, det händer inte ofta. Och ofta när jag väl har den åker jag oftast iväg på en tur. Vilket jag inte vill, en soft dag på office är rätt så skönt ibland, även om det går långsamt. Extra långsamt går det ju eftersom man hela tiden sneglar mot telefonen, risken att det ringer att typ 90% i dessa tider, förkylningstider alltså. Jag har själv varit hemma i tre dagar och vårdat 2 knökförkylda små kottar. Just denna torsdag skulle jag behöva stanna på basen, dels för att jag känner mig riktigt skrovlig i halsen, dels för att jag skulle behöva smita i väg och handla en eller två julklappar...Det kunde man göra hejvillt för på sin reserv, då hade man en inställningstid på 10 minuter. Du kunde inte vara hemma, men helt legitimt hänga på stan en hel dag. I uniform. I dag skall vi finnas på plattformen vid avgående tåg, det tycker jag i och för sig är helt rätt....
I helgen var vi bortbjudna på resa till Berlin. Berlin är en trevlig storstad. Riktigt stor. Vilket innebar att man tog sig gärna fram med apostlahästarna. Det funkade för mig och många andra (vi var 16), men för lille Melvin som lätt blir trött i benen.....jag han sa inte så mycket, men jag såg på honom.....Till och med Jörgen hade riktigt ont i sina ben. Jag däremot frös mest. Promenaderna var det inga svårigheter med. Jag hade köpt nya varma skor inför resan så där hade jag inte heller några problem, men jag hade lite tunna handskar. Och inte fick jag för mig att gå och handla nya heller...Knast! Men vi åt på restaurang varje lunch och kväll. För det mesta fick vi hur bra mat som helst, vinet sket jag i, det fick bli cola och mineralvatten..Vår familj hade det flådigaste rummet som var nästan dubbelt så stort som de andras. Med badkar. Så det använde vi så klart. Melvin hittade en vän i Jörgens ena chefs dotter; söta Tess. De lekte, byggde koja, tittade på film tillsammans och en natt fick Tess sova inne hos oss....Ludde hittade lille Emil fast han var så sur denna helgen så mina barn ville inte leka med honom.....På lördagen besökte vi Berlins Zoo, herregud vad stort och fint det var! Det tog hur många timmar som helst att gå igenom allt, återigen gick vi i många timmar..Sen åt vi på anläggningens; för säsongens, enda öppna restaurang. Ööh, den maten var inte lagad med kärlek...
Sämsta dagen blev på söndagen då vi lovat Melvin att han skulle få gå till en leksaksaffär och välja något, Berlin är fimpat på söndagar! Helt stängt. ett köpcentra höll öppet men inte butikerna som låg inne i det. Usch vad vi kände oss dumma, fast Jörgen har tagit igen det här hemma..Den dagen vi hade shoppingdag så skulle vi promenera till det bästa shoppingkvarteret, när vi väl kom dit så var Melle trött i benen så vi började nästan omgående leta efter ett McDonalds att äta på, kjag hann köpa mig en tröja i mellan. När vi ätit och alla kissat osv kände vi oss utmattade och hade en lång promenad hem också så vi gick helt enkelt hem igen...Helgen har inte varit ultimat för barnen, vi skulle åkt ensamma, då hade det blivit toppbetyg. Men eftersom man älskar sina barn så blir det inte mer än en 3:a..
På tisdagkvällen åkte vi iväg till Nova en sväng, jag ville bland annat till Marty, det var nedlagt.Så det blev lite light shopping i stället. Ludde och Melvin fick varsin leksak på BR och jag handlade lite prylar på Lindex. Jag tog i lite eftersom jag i min telefon hade en rabattkupong på 25%..Den hade så klart gått ut dagen innan. Så är det alltid. Man har en i handen som inte gäller och en i brevlådan när man kommer hem efter shoppingen..Kan vi inte få allt i luren??
I eftermiddag kommer Gittan hem till oss. Vi ska byta julklappar och fika....om jag inte får åka iväg. Just nu har jag suttit av 36 minuter...jag slutar 13,00.
I

Inga kommentarer: