onsdag, november 07, 2012

En tråkig älgstek..

Vilken jäkla resa det blev i går då! När vi inte alls hade långt kvar till Stockholm så hörde jag plötsligt ett himla rasslande under tåget. Älg tänkte jag direkt. Mycket riktigt vi hade kört på en mastodont älg.
Jag som var på väg ut med en matbricka till en resenär fick spjärna som in i bomben för att inte välta under den kraftiga inbromsningen. En kvinnlig resenär blev orolig och tog tag i mig för att jag inte skulle falla över dem…
Tåget gick inte att laga och tillsist fick vi se oss besegrade och begärde evakuering. Ett loktåg kom upp bredvid oss och lät både personal och 300 resenärer få följa med till Stockholm.  En stege ner i makadamen och en stege upp till nästa tåg. Det är inte helt lätt att ta sig från ett tåg till ett annat. Bagaget  tar vi som står på marken (igår slapp jag) hand om och langar upp på det hela tåget. Resenärerna klättrar själv först ner sen upp. Jobbigt för gamla och lite mindre rörliga. Hade vi inte så många av i går. En barnvagn hade vi men den var av sulkymodell och jag kunde själv lyfta ner den. Vi fick mycket beröm över hur väl vi skötte oss och vi gav beröm till våra resenärer över hur lugna och sansade de var..
Idag fick jag ändå stiga upp hur tidigt som helst trots att vi blev sena i går. Fast det är ju alltid skönt att få komma hem tidigt. Jag vilade lite innan jag körde och handlade och hämtade barnen. I kväll äter barnen kyckling i pita och föräldrarna vitlöksfrästa räkor med sallad och aoli. Kanske orkar jag baka en överraskning till barnen denna kladdkakans dag!
    

Inga kommentarer: