söndag, december 09, 2012

Familjetid ❤

Vilka fantastiska utbildningsdagar jag fick denna gångna vecka! Redan en månad innan det var dags för att utbildas hade jag ångest över detta, man hör ju av kollegorna vad utbildningen går ut på och tydligen skulle den första av dem två vara riktigt riktigt dålig och provocerande. Hur som helst så tog vi första morgontåget upp i vinterkaoset till Stockholm. Vi blev en halvtimme försenade på grund av växelfel i de enorma snömassorna. Just då kände jag tacksamhet över att ha fått två utb.dagar på raken och skulle alltså få slippa åka hem just den dagen..Vi blev utkörda till Hagalund i taxi och när vi väl kom fram blev vi varm välkomnade av våra två lärare för dagen. De hade brett smörgåsar och bjöd på te och kaffe medan de berättade att idag var det bara vi fyra från Malmö som skulle utbildas, de andra åkstationerna hade inte kunnat undvara sin personal. Redan där blev jag lite lack. Utb för 4? Kul. Givande. 4 med lång erfarenhet inom tågen. Vad kan Ni tillföra oss liksom? Men jag hade lovat att vara öppen och tyst.
Jag tackar min lyckliga stjärna för att vinterkaoset eskalerade under lunchen och att våra båda lärare fick samtal hemifrån om radiorapporterna om skolskjutsar, pendeltåg och annat. Vad som spädde på det plötsliga avslutet var ju att två av oss skulle hem till Malmö igen samma kväll. Här gällde det att få tag i ett X som rullade. Hade jag vetat då vad jag fick reda på morgonen efter så hade jag också åkt hem kvällen. Eftersom ingen taxi fanns att tillgå fick jag och min kollega Joel pulsa genom snön till hotellet. Hade jag inte haft min rullväska hade detta funkat hur bra som helst trots att det inte var skottat för i kläd och skoväg var jag väldigt förberedd. Den där jäkla rullväskan!!! Tung som fasiken och snö till knäna i vad som kändes som en hel mil. Joel vadade på rätt bra med sin lätta ryggsäck och sina tvåmetersben. Han tyckte att jag såg rolig ut sa han vid frukosten dagen efter. Kul.
När vi ätit frukost dagen därpå lämnade jag Joel för att gå upp och hämta ner mina grejer. Kollade ett mail i jobbeluren innan jag gick ner igen. Evakueringsutbildningen inställd. Jag kunde inte tro det!? Vi är ju här nu! Även om jag blev förbannad så fattade jag ju, ingen annan kunde ju ta sig fram. Vi ringde taxi som tog oss till centralen, sen åkte vi nästa avgående X hem till Malmö igen…hemma lite tidigare än planerat, rätt skönt ändå…
Fredagen var jag ledig och hade en förkyld Ludde hemma. Vi kunde ändå göra lite ärenden som att byta skor åt dem på stadium och hämta ut diverse paket som kommit. Till middag gjorde jag helstekt fläskfilé, potatishalvor i ugn, bea och sallad. Ingen advanced men gott ändå. Vi tittade på nya filmen Modig med barnen. Så härligt med fredagsmys hemma, det var ett tag sedan sist.
Lördag åkte vi till BC och skulle handla lite julklappar, vi hittade ett par stycken och det känns skönt att kunna bocka av ytterligare ett par..Barnen fick gå in och peka på BR och när jag bjöd dem på snabblunch smet Jörgen in och köpte en del av dem och satte in i bilen.
Vi åkte hem, barnen gick på Vanningen med pappa och jag gick ut med Tim i solen. Vi åt chicken tikka till middag och tog det lugnt med barnen resten av kvällen. I dag sätter vi ihop pepparkakshus och gör lite julgodis. Har vi tur har min syrra kryat på sig och kommer hit och hjälper till….

Lycka till med nya livet. Det kommer bli fantastiskt! ♥

Inga kommentarer: