onsdag, januari 02, 2013

vi njuter av lediga dagar..

Så klart har de här lediga dagarna varit helt underbara. Jag har haft en tvådagarstur sedan fredagen innan julafton och den blev aldrig jobbig utan mest välkommen. Idag har jag nästa tur som slutar sent i morgon men det känns helt ok det också..Sen tre dagars ledighet. Efter det brakar helvetet loss. Eftersom jag inte kom in på en grupp utan får schema efter vad som finns kvar på bottenskrapet kommer mina arbetsveckor hädanefter förmodligen att ta kål på både mig och min familj inklusive hund. Att gå ner i arbetstid börjar kännas som en verklighet.

Julaftonsmorgon som skulle börjat med att alla gick på bomullstussar ,fullständigt harmoniska med varsin gloria runt hjässan började i stället med att jag under natten låg i soffan och planerade diverse göromål. Ta fram det och det från frysen, laga rödkål och rödkålssallad. Inte glömma att sätta fram sånt och sånt på buffén..
Detta gjorde att jag sedan när det väl blev morgon och det var dags för lite morgonbestyr, morgonkaffe och mys med barnen i stället blev någon slags panikattack på köksgolvet. Eller vad det nu var. Det kröp i skinnet, andningen blev ansträngd (kanske mest i mitt huvud) och jag mådde superilla. Jag gjorde Jörgen beredd på att ringa en ambulans samtidigt som jag förstod att det inte var något farligare än att jag höll på att sprängas, vilket jag även viskade fram till Jörgen. Stressprängas! Han lyfter upp mig från golvet kramar om och säger att allt ordnar sig och att vi ska hjälpas åt med allt. Om och om igen. Efter en stund lägger jag mig i soffan med mina krypningar, pillar lite på barnen och mår aningen bättre.
I efterhand känner jag mig så dum och överdriven för i år hade vi knyte och jag har aldrig blivit klar med förberedelserna så tidigt. Det fanns plats för julabad, en stund till i soffan och en liten liten sväng med Lynn, hennes mamma och våra hundar…Kvällen blev bra och avslappnad, jag hade bara ingen aptit, fick äta köttbullar och annan julmat dagen efter i stället..

Därför har det passat extremt bra med all ledighet. Vi har inte gjort ett dugg mer än ett snabbt besök på mobila för att byta lite julklappar. En kväll kom Gittan och min bror Andreas hit och åt jättegoda köttbullar med klassiska tillbehör. Jag blev tvungen att akutuppfinna en efterrätt eftersom barnen väntade sig efterrätt när vi nu hade gäster. Det blev god vaniljglass med krossade saffransbiscotti på toppen och detta blev så jäkla gott att jag serverade detta på nyår när Björn och Petra var här.

På nyår var jag totally lugn. När Björn och Petra ska komma existerar inte stress. Det blir som det blir och det accepteras. Jag gjorde i ordning potatisgratängen redan på morgonen. Sedan åkte vi en sväng till emporia så Jörgen äntligen fick sett stället. Sedan handlade vi sista grejerna med oss hem när vi ändå var där. Hemma satte jag först in gratängen, senare oxfilen på låg värme. Filen värmehöll jag sedan i folie och tidningar i säkert en hel timme. Gratängen värmde jag på som hastigast igen, oxfilen åkte in efter trancheringen under ett foliepapper i max två minuter. Till detta, vitlökssmör och haricot verts.
Detta blev super!! Fantastiskt!
Petra som jobbat kom lagom till glassen. Efter den blev det drinkar, spel och musik fram till tolv. Då blev det champagne raketer och cigarr! Efter två tog familjen sista bussen hem…
Det var en mysig nyårskväll..
I går var så klart pizzakväll för oss. Det enda hälsosamma vi gjorde var nog att jag och lillebror promenerade bort till dammen med hunden och matade ankorna med massor av bröd och en och en annan lussebulle också….

I dag blir det inte pizza. Hoppas på att detta blir mitt hälsoår!

Inga kommentarer: