lördag, december 28, 2013

Julen som gick..


Sovmorgon, vem vill ha det..? Uppe med tuppen och sitter och dricker en kopp kaffe gör jag. En kaffe som i princip bara smakar varmt, beskt vatten. Förkyld är jag. Hade inte räknat med det just nu. Låg i feber med halsont av typen fluss för två helger sedan, febern gav med sig, taggtråden i halsen satt en och en halv vecka för att nu avslösas med denna snorpropp. Skulle jobbat nu fre, lör men blev så urlakad i kroppen igår att jag sjukskrev mig. Två vilodagar sen hoppas jag att det gett med sig en aning. Imorgon åker jag till Göteborg för första gången på väldigt länge...
Julen avlöpte väl, lugnt och sansat som vanligt i vår lilla familj. Vi var hemma hos Jörgens bror med fru Mimmi och stora fina kusinbarnen. Som vanligt hängde Mimmis syster och hennes två knoddar också där. Farfar var också med i vanlig ordning. Nytt för i år var att vi startade julklapps utdelningen direkt efter Kalle. En och en delades de ut så att man i lugn och ro kunde öppna och tacka respektive givare. Inget slit och fras och föräldrar som inte hade en aning om varifrån gåvan kom. Välkommet och förhoppningsvis återkommande moment så länge barnen är små..Efter detta var mateln uppvärm och klar och man har ju lärt sig att inte lägga upp för mycket men ändå kommer övermättnadskänslan. För mig är det ändå lättare att inte äta för mycket eftersom jag bara tar det varma och endast en gång. Två, tre köttbullar, två prins, en skinkbit, två smörgåsar, brunkål, rådkål, brysselkål, två lökkorv, en leverkorv. Slut. Det låter väl som en normal portion? Ändå blir det matkoma sedan. Tog lite ris a la malta till kaffet sen men inget annat. Detta avslutades med en hyfsat lång promenad genom limhamn senare. I stället för att fortsätta matkoman i deras soffa åkte vi hem vid nio men tog en kusin med oss. Jag klev i pyjamas här hemma och boysen fick ligga och spela i bäddsoffan där uppe. Ludde fick spela sitt nya skylanders på sitt rum...poppis det där..
Med min syster firade vi i vanlig ordning lillejulafton. Istället för hela julbuffen gjorde vi små smörgåsar med jultema. De fick en med fisk och två med kött och jag tog bara de två med kött, fast jag blev jäkligt mätt ändå. Efteråt blev det julklappsöppning, mina barn uppskattar verkligen julafton två gånger.
Sen tog vi ut hundarna på en liten sväng för att sedan avsluta med kaffe och lite ris ala malta. Och en pepparkaksmuffins med frosting som Ludde och jag bakat. Tur vi har hundarna som behöver ut då och då, även om man är mätt så man håller på att sprängas så finns det inget mer uppiggande med en kisserunda mitt i allt...

Inga kommentarer: